Menighedsrådsvalg

Kirkeministeriet har oplysninger om menighedsrådsvalg. Næste menighedsrådsvalg finder sted i 2028

Menighedsrådsvalg 2024

Valgforsamling tirsdag den 17. september kl. 18.30 i Bastionen, Nørre Voldgade 63, 5800 Nyborg

Dørene lukkes kl. 18.30, når valgforsamlingen begynder.

I henhold til gældende regler, må der ikke lukkes flere deltagere ind, efter valgforsamlingen er påbegyndt.

Valget af det nye menighedsråd finder sted denne aften. Alle medlemmer med bopæl i Nyborg Sogn eller sognebåndsløser med valgret i sognet kan stemme og stille op til valget.

Find sognegrænserne på www.sogn.dk

Sognebåndsløsning

Mandag den 2. september kl. 12 er sidste frist for sognebåndsløsning og flytning af valgret for at kunne stemme eller stille op til menighedsrådsvalget i Nyborg Sogn.

For at kunne stemme og/eller stille op til menighedsrådsvalget i Nyborg Sogn skal man enten bo i Nyborg Sogn eller have løst sognebånd til én af præsterne ved Nyborg  Kirke. Oplysninger om præsterne her: Præsterne i Nyborg Sogn | Nyborg Sogn (nyborgkirke.dk)

Sognebåndsløsning betyder, at du vælger at høre til / kunne få kirkelige handlinger ved den valgte præst her i Nyborg Sogn, i stedet for at høre til det sogn, du bor i. Ligesom du samtidig skal flytte din valgret fra dit bopælssogn til den valgte præsts sogn, hvis du vil stemme eller stille op som kandidat. Kontakt den valgte præst eller kontakt Kordegnekontoret. Oplysninger her: Kordegnekontoret | Nyborg Sogn (nyborgkirke.dk)

Det gøres ved at udfylde en blanket til sognebåndsløsning, som udleveres fra Kordegnekontoret, Adelgade 1, 5800 Nyborg, tlf. 6531 1608.

VIGTIGT! Husk at udfylde felterne foroven på blanketten vedr. valg!

Mandag den 2. september kl. 12 er sidste frist for at aflevere en udfyldt sognebåndsløsningsblanket på Kordegnekontoret, eller skanne og sende den udfyldte blanket via SIKKER MAIL, hvis du ønsker at flytte din valgret, så du kan stemme eller stille op til menighedsrådsvalget 2024 i Nyborg Sogn.

Hvis du er i tvivl, om du bor i Nyborg Sogn og gerne vil kunne stemme eller stille op her, kan du selv tjekke, hvad dit bopælssogn hedder på: www.sogn.dk, eller du er velkommen til at ringe til kordegnekontoret på tlf. 6531 1608.

Hvis du allerede har løst sognebånd til en af kirkens præster,  men er i tvivl, om du har flyttet din valgret, skal du kontakte den præst du har løst sognebånd til.

Blanket til sognebåndsløsning kan printes her